SchouderCom home page
preview

Eenvoudig oudergesprekken inplannen

 

Met SchouderCom is het inplannen van oudergesprekken een fluitje van een cent. Op het platform kiest u eenvoudig via de knop Menu voor de optie “Gesprekkenronde starten”. Vervolgens kiest u de gewenste planningsmethode: Gesprekkenplanner of Intekenlijst. Beide methodes lijken in het begin sterk op elkaar, maar verschillen verderop in de vervolgstappen.

 

In Stap 1 geeft u zowel bij de Gesprekkenplanner als bij de Intekenlijst een aantal basiskarakteristieken aan: de data, het aantal gesprekken en welke groepen er voor de gesprekken worden uitgenodigd. In Stap 2a kunnen leerkrachten vervolgens het schema voor hun groep bekijken en eventueel aanpassen. Ook kunnen zij aangeven of er kinderen meer gesprekstijd nodig hebben, of moeten worden uitgesloten van deze planning.  

 

Hieronder vindt u meer informatie over de verschillen van beide methodes.

 

Gesprekkenplanner SchouderComGesprekkenplanner

Bij de Gesprekkenplanner kunt u eventueel ook rekening houden met de tijdsvoorkeur van de ouders. In Stap 2b stuurt u hierover een bericht naar de ouders. In Stap 3 wordt de planning met één druk op de knop gegenereerd, waarbij het systeem automatisch rekening houdt met het plannen van broertjes/zusjes en de ouder-voorkeuren. Hierna kunnen leraren eventueel nog aanpassingen doen (Stap 3a). Vervolgens maakt de school in Stap 4 de planning definitief en worden alle uitnodigingen verstuurd.

   

Intekenlijst Oudergesprekken SchouderCom

Intekenlijst

Bij de Intekenlijst worden na Stap 2a de ouders uitgenodigd zich in te tekenen (Stap 3). Hebben ouders meerdere kinderen op school zitten? Dan wordt hier automatisch rekening mee gehouden. Kinderen in dezelfde klas kunnen achter elkaar ingepland worden. Zitten de kinderen in verschillende klassen, dan zit er altijd één gespreksduur tussen. Voor het inplannen geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Wanneer ouders met meerdere kinderen laat reageren, bestaat dus de kans dat beide kinderen niet rond hetzelfde tijdstip ingepland kunnen worden. Leerkrachten behouden de mogelijkheid om wijzigingen aan te brengen in het schema.